Żytni zakwas na żurek

Święta coraz bliżej a ja wczoraj nastawiłam zakwas na żurek w tym roku całkowicie żytni, dlatego też na zdjęciach dość ciemny. Dzisiaj pogoda dopisuje, na termometrze 20 stopni i zakwas pięknie już bombelkuje i pachnie, na świeta będzie idealny :)






200 g mąki żytniej (najlepiej takiej z płatkami)
2-2,5 szklanki gorącej wody
4 szklanki chłodnej wody
3-4 ząbki czosnku
kilka kulek ziela angielskiego
kilka liści laurowych

Mąkę wymieszałam z 2 i troszeczkę szklankami gorącej wody, mieszanka powinna być jak dość gęste ciasto naleśnikowe, zostawiłam do ostygnięcia. Do zimnej masy dodałam 4 szklanki wody i przyprawy a na końcu mały kawałek skórki z razowego chleba. Zakwas po 3-4 dniach pobytu w ciepłym miejscu powinien być gotowy (należy zwracać uwagę by na powierzchni nie pojawiła się pleśń), kiedy zakwas jest gotowy można przelać go do butelek i wstawić do lodówki.


Komentarze

Popularne posty